Lite blandat
Krav på körkort infördes redan 1906.
Elsa Larsson i Backen, Ödskölt gift med stationsinspektören i Ed, Arvid Nilsson tog körkort 1924 och enligt henne själv så ska hon ha varit den första kvinnan i Dalsland som tog körkort. Detta betvivlas starkt då hon hade en förmåga att frisera sanningen till sin egen fördel, ofta med glimten i ögat. 1924 var det ett flertal kvinnor som var bilägare bl a Ellen Stendahl i Alltorp som redan 1922 hade köpt en Ford, och att någon av dessa hade körkort är troligt.
I takt med att antalet bilar ökade så blev behovet av bilverkstäder större. Här är en interiörbild från Herbert Petterssons verkstad i Brålanda under senare delen av 1920-talet. P1023 är en Excelsior med sidovagn registrerad på K. F. Seger och P647 en Huskvarna med sidovagn registrerad på inspektör A. Carlsson i Grinstad. Foto från Brålanda Sundals-Ryrs Hembygdsförening
Med de motordrivna fordonen blev det betydligt enklare att anordna lite längre resor.
Ödsköltsbarn på skolutflykt med Karl Johanssons Ford P3690 i slutet av 1920-talet. Foto från Ödskölts Bygdegård.
År 1924 så bildades Dalslands Motorklubb. Här har de gjort uppehåll i Färgelanda under en propagandafärd år 1927.
Allt eftersom bilarna växte i antal så började kostnader för vägar och dess underhåll att och en skatt infördes för bilar. Dessa märken fanns kvar in på 1970-talet.
Olyckor var inte ovanliga. Oklart vad som orsakat branden i handlerskan Lina Lapidius Buick. I bilregistret är noterat ”Genom polismyndigheten i Åmål har bevis företetts att automobilen under 1925 blivit förstörd”.