Lyxbilarna
Lilljeqvists Mercedes
Sommaren 1914 beställer Rudolf Lilljeqvist på Baldersnäs en Mercedes på 50 hkr vilken ska levereras under 1915. Under tiden hann första världskriget starta och bilen blev rekvirerad av den tyska krigsmakten. Bilen hamnade på östfronten där generalen Gerhard von Machensen kom att använda bilen. Bilen fick sådana skador efter beskjutning att bilen återlämnades till fabriken i Stuttgart och efter en totalrenovering så kunde bilen levereras till Stockholm med tåg men då utan däck och kaross. Hos generalagenten fanns det en originalkaross och däck som monterades. Så äntligen kunde bilen registreras och den 16 juni 1919 fördes den in i registret med igenkänningsmärke P328. Henry Kvist som vid den här tiden var kusk på Baldersnäs fick åka till Stockholm för utbildning om bilens skötsel och framförande. Resan från Stockholm till Baldersnäs gick utan problem. Problem blev det dock när Lilljeqvist själv skulle provköra. Orsaken var att han var van vid sin båt som när man skulle svänga åt vänster fick vrida ratten åt höger så när Lilljeqvist kör genom allén och kom fram till vilket där vägen svänger till vänster så vred han sin vana troget ratten åt höger vilket resulterade i avskavd bark på ett träd, en krossad lykta och en krokig höger framskärm. Bilen reparerades men Lilljeqvist kom aldrig mer att köra den. Under hösten 1919 reste familjen Lilljeqvist till södra Europa i bilen som hade kommit att kallas för ”Grålle”. Sällskapet bestod av fru Lilljeqvist med de fem barnen, chaufför Kvist och en guvernant. Husa/kammarjungfru fick åka tåg och där ta med packningen. Ett stopp gjordes i Stuttgart där en service gjordes på bilen. I Saint-Germain-en-Laye, som är en förort till Paris, hade familjen ett slott som blev familjens bas under tre och ett halvt år. Länsstyrelsen får efter ett par år upp ögonen för att bilen inte finns längre i landet och i automobilregistret kan man läsa ”Vid verkställd polisundersökning har utrönts att ägaren sedan 2 år tillbaka befinner sig i Tyskland eller Frankrike, dit han medfört bilen”. Bilen registreras på nytt den 8 mars 1923 med samma igenkänningsmärke och avförs slutligen den 1 juli 1935. Efter ytterligare 30 år så köps bilen av en samlare och renoveras till originalskick och när detta skrivs hösten 2022 så är bilen till salu för 510 000 GBP.
Guldkungens Pierce-Arrow
Några kilometer utanför dalslandsgränsen i Svanskog, Värmland bodde "Guldkungen" John Bryntesson. Han var född och uppväxt i Ärtemark. I unga år åkte han till Amerika och gjorde sig en förmögenhet när han fann guld. Tillbaka till Sverige köpte han Svaneholms bruk. På ett återbesök i USA där han befann sig för att bevaka sina ekonomiska intressen, frågade han vad president Woodrow Wilson hade för bil och fick till svar: en Pierce-Arrow. Bryntesson beställde då en likadan och den 23 november 1919 registreras den med igenkänningsmärke S994. Bilen används under några år för att sedan ställas undan då Bryntesson köper fler bilar av samma märke. Han skänker den sedan till sin dotterson Arild Lundmark som påbörjar en renovering av den som på grund av sjukdom inte blir klar. Bilen skänks då till Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i Köping med kravet att de ska slutföra renoveringen. Bilen renoveras och finns nu utställd på Bil- och Teknikmuseum i Köping.