Tidiga bilbesök i Dalsland
Även om det inte fanns någon större mängd av bilar i Dalsland i början av 1900-talet så hände det då och då att en bil kunde ses på genomresa.
Första bilbesöket i Brålanda!
Axel Bråland skriver om sina barndomsminnen i ”En bok om Brålanda, Gestad och Sundals Ryr” del 1 sid 546. ”Den första bilen kom till Brålanda 1906. Den tillhörde firman Karl Otto Andersson i Kristinehamn och var ute i handelsärenden. Detta ovanliga fordon skrämde hästar i sken och väckte körkarlars vrede. En lantman protesterade och förklarade: Man får inte köra med såna omnibussar på dessa vägarna! Protesten var välmotiverad, ty vägarna var verkligen dåliga, och vid det första bilbesöket var de på grund av nederbörd i minst sagt bedrövligt skick”.
Firman sålde vid den här tidpunkten cyklar av märket Heros. De kom lite längre fram i tiden att bli återförsäljare av de två bilmärkena Chandler och Cleveland. I ”Hvems är automobilen”? Från 1905 är Karl Otto (inget efternamn är angivet), Kristinehamn ägare till en lastvagn av märket Maurer-Union. Var det denna som Axel såg 1906?
Ett långväga besök
Den 31 maj 1905 rapporterar Västra Dagbladet Trollhätteposten om att en stor elegant automobil med sex passagerare i måndags middag (29 maj) Åmål på väg söderut utan att göra något uppehåll. ”Benzinhästen” dammade i väg utan att upplysa varken vart den kom ifrån eller vart den skulle. Det är konsul Hjalmar Wicander som är ute på långtur med sin Mercedes. Bilen har hämtats från fabriken i Stuttgart och körts upp till Stockholm och nu är den ute på ytterligare en långfärd från Stockholm till Göteborg och under denna resa passerar den Dalsland. I Säffle blir bilen fotograferad av Ludvig Åberg och på bilden syns det tydligt att den väcker stor uppståndelse med mycket folk runt den.
Sverige rundt 1908
Den 20 juni 1908 var Herman Ahlin, kanalkamrer vid Dalslands Kanal i Köpmannebro och fotograferade när bilarna i tävlingen Sverige Rundt passerade
Tävlingen pågick i inte mindre än sex dagar, den 18:e till 24:e juni 1908.
Som många andra biltävlingar vid den här tiden var det inte en hastighetstävling utan en tillförlitlighetstävling, där man skulle klara sig med så få reparationsstopp som möjligt. Sträckningen var Malmö-Halmstad-Göteborg-Åmål-Filipstad-Falun-Älvkarleö.
Sträckan som kördes just den 20:e juni, då bilderna är tagna, var Göteborg-Åmål.
Inför tävlingen var det 11 anmälda ekipage, men till starten i Malmö kom bara fem bilar:
* Ivan Thisell med 45 hk Horch
* J. Nyström med 24 hk Dürkopp
* Elis Olsson med 6 hk Peugeot
* J. Jansén med 30 hk Scania
* Nyrop med 30 hk Napier
Dessutom noterades i början av färden att Carl Skånberg med Motobloc försenats och skulle komma ikapp, och att Fredrik Rääf med Cottereau skulle ansluta senare. Så blev det dock inte riktigt. Freddie nämns inget mer, men Skånberg, som kommit direkt från Paris med sin helt nya bil, hann faktiskt i kapp, men inte förrän sista dagen, vid målet i Älvkarleö. (Under en kort sträcka mellan Göteborg och Vänersborg anslöt även göteborgaren Anders Skog i en Darracq, men han fick problem och kunde inte fortsätta.)
Av de fem vagnarna som körde den tilltänkta sträckningen var det endast fyra som tog sig fram till målet den 24:e juni. Nyrop med sin Napier var tvungen att bryta under den fjärde dagen, i Grängesbergstrakten, på grund av trasig kylare. Dagen efter målgången körde de flesta av deltagarna vidare mot Uppsala för gemensam middag, och vissa fortsatte sedan även till Stockholm, men själva målet för färden var alltså Älvkarleö.
Vinnaren av tävlingen blev Thisell med sin Horch. Sedan kom Nyström med andrapriset, sedan Olsson, och till sist gick fjärdepriset till Jansén. Nyrop fick även ett extrapris för sin medverkan, han ledde faktiskt tävlingen när han fick bryta.
Sammanställt av Pär Sörliden, Linköping.
Julstämnings turistresa 1912
Åhlén & Åkerlunds förlag hade 1906 börjat ge ut tidningen Julstämning och 1912 genomförde förlaget flera reklam och turistresor i landet för pristagare och agenter. Stopp gjordes i Mellerud vid tingshuset och i Åmål vid stadshotellet. Så här beskriver Oscar Germundsson, en av chaufförerna resan från Mellerud norrut mot Åmål. ”Från Mellerud börjar vägen bli dålig, smal och knagglig, backe upp och backe ned i de mest halsbrytande slingringar. Hur de goda dalslandsborna kunna färdas fram med häst och vagn är mig en gåta. Det måste bo ett nyktert folk i Dalsland”. Det finns tre bilder från Mellerud och en bild från Åmål från den här resan, tyvärr så är upplösningen för låg på bilderna för att trycka dem. Med på minst en resa var bl a konstnären John Bauer och hans hustru. Det är osäkert om han var med på resan som passerade Dalsland.
Bilder från resan finns i Autohistorica 2/69 och på webbsidan https://www.massingnickel.se/orgmors.html (20221225).