Kvalité och låga priser
1980-talet inleddes för Julas del med att sortimentet utökades med svetsar, svarvar, kompressorer och annan utrustning för lantbruk och skogsbruk. Nu började sortimentet sammanställas i en produktkatalog som skickades ut till kunderna. I första hand riktade man sig till lantbrukare och småindustri. Filosofin har redan från början varit kvalité och låga priser. Detta har kunnat uppnås genom att köpa in stora volymer direkt från tillverkaren.
Lars-Göran reste tidigt på de viktigaste järnvarumässorna, ganska snart följde även sonen Karl-Johan med. Nu blev det ännu mer fart på nyhetsflödet samt annonskampanjerna. Produkterna såldes via Julakatalogen och nyskapande annonser i tidningar. Att hitta nya produkter, i nya prislägen, som erbjuds kunderna till låga priser har allt sedan dess varit kärnan i Julas verksamhet.
Hemmafixarna som kan köpa verktyg och produkter till rimliga priser är ett vinnande koncept för förtaget. Alla de tv-program som visar hur man enkelt kan fixa och dona själv är naturligtvis bra dragplåster för ett företag som Jula.