En blomstrande varvsort

Kungsviken var på 1920-, 30- och 40-talen en blomstrande varvsort. Här fanns en mängd varv och likaså var det i grannorterna på nordvästra Orust. På 1930- och 1940-talen började efterfrågan på nöjesbåtar att växa och i Kungsviken byggdes många fritidsbåtar till beställare från västkusten och Göteborg. På 1950-talet fortsatte den stora efterfrågan på fritidsbåtar och på 1960-talet började varven att bygga fritidsbåtar i plast. Plastbåtstillverkningen ledde till en omstrukturering av varvsbranschen och många mindre varv kom att istället enbart ägna sig åt reparationer, översyn och vinterförvaringar eftersom plastbåtstillverkning krävde andra investeringar i lokaler och maskiner. Men i Kungsviken startades också några av de mera kända plastbåtföretagen. Ett av dessa var Hallbergs varv i västra delen av Kungsviken. Harry Hallberg hade från början av 1940-talet byggt nöjesbåtar i sitt varvsskjul och började tidigt med en serietillverkning av båtar. Harry Hallberg var också en av de första att starta plastbåttillverkning i stor skala, sedermera i Ellös. Varvet har idag en stor tillverkning i kustorten Ellös på Orust under namnet Hallberg-Razzy Varv AB.