Länge leve rysskranen!
En beställning från Ryssland på 1000 lokomotiv, en kajplats med utrymme för stora laster och ett samhälle i lågkonjunktur med hög arbetslöshet. Det är bakgrunden till att en stor lyftkran monterades vid slussarna i Trollhättan. Snart har den så kallade rysskranen överlevt tidens gnagande tand i snart 100 år. Och nu går den en ny vår till mötes!
I början av 1920-talet gjorde Ryssland en stororder på 1000 lok från Nohab i Trollhättan. Det gjorde att antalet arbetare ökades med mer än det dubbla, från 780 till 2153. Många arbetare kom från olika delar av landet för att få jobb då det rådde lågkonjunktur och arbetslöshet.
Vid Åkerssjö, några hundra meter söder om Nohabsområdet, byggdes en kaj med en stor lyftkran för att lasta loken ombord på fraktfartygen som tog lasten vidare till Ryssland. Vid den tiden tog det två dagar att lyfta ombord elva lok. Den första transporten från Trollhättan med ångfartyget Neebing avgick 1922-07-30.
Men Rysstiden fick ett abrupt slut när ordern från Ryssland annullerades 1 juli 1922 och skrevs ner till en beställning om 500 lok. Arbetare på Nohab fick sägas upp eller fick en minskad arbetsvecka till tre dagar i veckan. Lönerna sänktes och återigen stundade arbetslöshet.
Vid en genomgång 2015 så visade det sig att Rysskranens efter en del handpåläggning fortfarande fungerar – trots att den inte har använts sedan 1981, då den användes vid inspelningen av filmen ”Göta kanal”. Det visade sig också att kranens driftssystem innehåller inte mindre än 500 meter vajrar.
En ny vår till mötes
Rysskranen är numera skyddad i detaljplan av Trollhättans stad. Nu är kranen ommålad och manöverhytt och maskinrummet har renoverats. Och inte minst – kranen har fått en vacker effektbelysning och är numera en stolt del av Trollhättans stadssiluett.