Motorintresset väcks
Det var naturligt att Bosse fick ett intresse för motorsport, han som jobbade på en mack där det handlade mycket om motorer, bilar och motorcyklar. Även pappa Elis sysslade med motorcyklar, han körde en del bilorientering och var med i Skara Motorklubb.
Redan som 16-åring år 1951 köpte Bosse sin första 125 cc motorcykel, det var en Puch, detta var nog en dröm som gick i uppfyllelse.
Nästa motorcykel som Bosse köpte var en tävlings-mc, JAP 350 cc, året var 1957. I priset som då var 250 kronor ingick två hjul, en ram och en låda grejor. Alltihop kom sedan att bli en speedwaycykel. Detta var en start på en lång epok och allt gick bara av farten. Motorcykeln köptes på en skrot i Igelstorp och den hade ägts av Sven Falkeby från Skövde, han som var mångfaldig Kyrketorpsvinnare.
I Skara fanns ingen speedwaybana eller klubb så Bosse åkte till Mariestad för att testa sin motorcykel. I och med denna testkörning blev Bosse fast i sporten speedway och samtidigt blev han även medlem i klubben Örnarna.
En klubb med Speedway står i Europa för en motorsport, där man tävlar med speciella motorcyklar på en doserad rundbana eller långbana. Tillfälligt uppbyggda banor kan vara doserade. Underlaget består mest av grus med inblandning av lera eller lerskiffer. En speedwaymatch körs mellan två lag bestående av sju förare. Förare sex och sju kallas ”reserver”. Hemmalaget kör i röd och blå huva, bortalaget i vit och gul.
Speedwaycyklarna är väldigt speciella, de får inte ha broms, måste väga minst 77 kg och endast drivas av ren metanol och endast ha en växel.
Sin första 500 cc enJap-motorcykel köptes för 2 000 kronor, nu var Bosse med bland de stora ”gossarna".