Berättelser (3 st)
Sortering
Hel bil i produktverkstad
bilindustri Pininfarina Sverige AB UddevallaMarianne Apelman var en av de första som anställdes som montör på bilfabriken i Uddevalla. Detta var 1986 när Volvo Personvagnar Uddevallaverken hade kommit igång med sin tillverkning. Under de närmaste åren byggdes ett stort antal Volvo 740 och därefter Volvo 940. Marianne var kvar till 2013, när bilfabriken lades ner och den sista bilen rullade ut från fabriksområdet.
Bohusläns museum dokumenterade år 2012 arbetet i bilfabriken Pininfarina Sverige AB, året innan tillverkningen lades ner.
Arbete på finishstation
bilindustri Pininfarina Sverige AB UddevallaClaes Claesson var en av de som arbetade vid bilfabriken i Uddevalla i många år. Det var på finishstation och i Karossfabriken som Claes arbetade - i hela 18 år fram till 2013 när produktionen upphörde, men dessutom hade Claes innan dess arbetat på området i några kortare omgångar. En av arbetskollegorna var Luis Lopez, en mångårig medarbetare som också syns på bilden vid framvagnskarossen.
Bohusläns museum dokumenterade år 2012 arbetet i bilfabriken Pininfarina Sverige AB, året innan tillverkningen lades ner.
Volvo Uddevallaverken
bilindustri Pininfarina Sverige AB Uddevalla1985 startade en biltillverkning i Uddevalla och den allra första bilen, en Volvo 740, byggdes i maj samma år. Bilfabriken startades på samma område där tidigare Uddevallavarvet funnits – storvarvet där många fartyg levererats till svenska och utländska beställare.
Under de 27 år som en biltillverkning fanns i Uddevalla byggdes flera olika modeller vid fabriken, som Volvo 740, Volvo 940, Volvo 850 och Volvo C70, Renault Clio Sport och minibussar. En del av dessa har blivit klassiska bilmodeller!