Användarprofil saknas
Berättelser skapade av
När ett snöre blev till en filosofi
För lite mer än 50 år sedan kom den första Toyotan till Sverige. Den kom från Danmark till Västsverige och hette Crown Deluxe.[1] Det var innan Toyota förknippades med ett snöre, ett produktionssystem och en filosofi. Då var Toyota bara ett bilmärke.
___________________________________________
[1] Kristiansson U. Ingrid köpte den första Toyotan i Sverige. Helsingborgs Dagblad 2014.06.12
Robotdrömmar
Den optimism som rådde på 1950-talet om teknikens möjligheter bromsades upp på 1970-talet efter energikris och miljöhot. Idag verkar åter robotsamhället ses som en snar verklighet.
Automationen av varvsindustrin
Bristen på arbetskraft ledde till ökad automation av industrin. Tidigt tog varvsindustrin hjälp av datorer för att effektivisera produktionen. Eriksberg, Kockums, Götaverken, Lindholmen, Uddevallavarvet och Öresundsvarvet. Här berättas om hur toppmodernt det gick till på 1960-talet...
Tonfiskare och Lilla Milano - Om kulturarv med både rötter och fötter
Om ett göteborgskt kulturav med både rötter och fötter!
Goebbels käft i brun bakelit
Om socialt konstruerad teknologi
”En god regering kan inte existera utan god propaganda, god propaganda klarar sig inte utan en god regering.”
Joseph Goebbels, tysk propagandaminister
Folkradion kom att utvecklas i Tyskland under 1930-talet. Radioapparater var då dyra och programutbudet begränsat. Landets radiosändare hade dessutom dålig räckvidd.
Den första folkradion fick beteckningen VE 301. Vilket syftade på maktövertagandet i januari 1933. Den kostade hälften av vad av vad andra radioapparater kostade. Den enklare mindre radion kom att populärt kallas för Goebbels käft då den användes i propagandasyfte. Folkradion tillverkades även i Sverige ända fram till 1950-talet under märket Skandia.
Folkradion skapades inte av en tillfällighet. Redan vid invigningen av radioutställningen 1933 beskrev Goebbels syftet med den nya teknologin. Radion skulle bli ett stöd för det intellektuella och kulturella livet i nationen. Radion var den åttonde stormakten, enligt Goebbels. I och med öppnandet av utställningen påbörjades en systematisk reklamkampanj för den nya radion där all den nationalsocialistiska propagandakunskapen skulle dubbla antalet lyssnare.