Bilismen
Dagens samhälle är beroende av bilen. Bilen ger frihet, underlättar våra kommunikationer men skapar också problem. I mitten av 1900-talet var Sverige världens biltätaste land, som redan då också stoltserar med att ha två egna biltillverkare i form av SAAB och Volvo. Tusentals är de som söker sig från både när och fjärran för att arbeta inom bilindustrin i västra Sverige. Bilismen fick styra hur vi byggde städer och hur städer kopplades samman. Till och med vårt sätt att tänka påverkades av bilen. Hur påverkar det vår syn på bilen idag och i framtiden?
Sortering
Innan bilen fanns vagnen
"Allting har en början och ett slut. Hur slutet blir, vet jag inte om jag vill veta. Men början har sin grund i att vi i familj och släkt har haft med hästar och vagnar att göra i evinnerliga tider..."
Så börjar Borås siste yrkeskusk, Sten Björkman, sin berättelse.
Andree Gränna Vagnar vagnfabrik Vagnsmuseet i Fristad
Bilsamhället i Västra Götaland
Bilism betyder bilens roll som transportmedel i vårt samhälle. Bilen har förändrat hela vårt samhälle och vårt sätt att leva. Det är inget överdrivet påstående. För de flesta är bilen en självklar del av vardagen och det upplevs som svårt att vara utan den.
Genom bilen har både människor och platser knutits samman på helt nya sätt än som tidigare var möjligt. Den har påverkat hur vi förflyttar oss och var vi arbetar. Den har förändrat vår fritid, med allt från bilsemestrar till camping. Och med alla varor som rullar på vägarna har helt nya förutsättningar för handel och transporter skapats.
1900-talet bil bilar bilism bilsamhälle
Berättelser från SAAB: kvalitetsingenjören Göran Roth om ett paradigmskifte i leverantörshantering på SAAB
Göran Roth, kvalitetsingenjör på SAAB i Trollhättan, berättar om sina tankar om bilmärket, hur han kom att börja arbeta på SAAB och om ett paradigmskifte i hanterandet av leverantörer.
En del av Innovatums industrihistoriska dokumentationsarbete kring Trollhättans industrier.
fordon fordonsindustri industri SAAB Trollhättan yrke
Berättelser från SAAB: Nils "Nisse" Gustafsson om att bygga SAAB 92
Berättelser från SAAB: Nils "Nisse" Gustafsson berättar om hur det var att bygga SAAB:s första serietillverkade bil - SAAB 92.
En del av Innovatums industrihistoriska dokumentationsarbete kring Trollhättans industrier.
SAAB saab92 Trollhättan
Berättelser från SAAB: Olle Granlund berättar om projektet Saab Turbo In The Long Run 1986
Berättelser från Saab: Olle Granlund berättar om projektet Saab Turbo In The Long Run 1986.
En del av Innovatums industrihistoriska dokumentationsarbete kring Trollhättans industrier.
SAAB Trollhättan
Berättelser från SAAB: Pia började i produktionen på SAAB som 16-åring år 1988
Pia Åkesson, anställd på SAAB i Trollhättan mellan 1988 och 1998 inom produktionen och senare också fackligt verksam på SAAB, berättar om hur hon som 16-åring började arbeta på SAAB.
En del av Innovatums industrihistoriska dokumentationsarbete kring Trollhättans industrier.
SAAB Trollhättan
Berättelser från SAAB: Torbjörn Trollby var mekaniker under Safarirallyt 1963
Torbjörn Trollby berättar om minnen från sitt arbete som mekaniker på SAAB:s tävlingsavdelning under Safarirallyt 1963.
En del av Innovatums industrihistoriska dokumentationsarbete kring Trollhättans industrier.
bilism industri SAAB safarirallyt Trollhättan
Berättelser från SAAB: 1000 mil genom Australien på utprovningsresa med Uno Dahl
Hör Uno Dahl berätta om minnen från en av de många provresor han deltagit i för SAAB i Trollhättans räkning. I denna berättelse 1000 mil genom Australien med SAAB 9000.
SAAB Trollhättan
Volvo Uddevallaverken
1985 startade en biltillverkning i Uddevalla och den allra första bilen, en Volvo 740, byggdes i maj samma år. Bilfabriken startades på samma område där tidigare Uddevallavarvet funnits – storvarvet där många fartyg levererats till svenska och utländska beställare.
Under de 27 år som en biltillverkning fanns i Uddevalla byggdes flera olika modeller vid fabriken, som Volvo 740, Volvo 940, Volvo 850 och Volvo C70, Renault Clio Sport och minibussar. En del av dessa har blivit klassiska bilmodeller!
bilindustri Pininfarina Sverige AB Uddevalla
Hel bil i produktverkstad
Marianne Apelman var en av de första som anställdes som montör på bilfabriken i Uddevalla. Detta var 1986 när Volvo Personvagnar Uddevallaverken hade kommit igång med sin tillverkning. Under de närmaste åren byggdes ett stort antal Volvo 740 och därefter Volvo 940. Marianne var kvar till 2013, när bilfabriken lades ner och den sista bilen rullade ut från fabriksområdet.
Bohusläns museum dokumenterade år 2012 arbetet i bilfabriken Pininfarina Sverige AB, året innan tillverkningen lades ner.
bilindustri Pininfarina Sverige AB Uddevalla
Arbete på finishstation
Claes Claesson var en av de som arbetade vid bilfabriken i Uddevalla i många år. Det var på finishstation och i Karossfabriken som Claes arbetade - i hela 18 år fram till 2013 när produktionen upphörde, men dessutom hade Claes innan dess arbetat på området i några kortare omgångar. En av arbetskollegorna var Luis Lopez, en mångårig medarbetare som också syns på bilden vid framvagnskarossen.
Bohusläns museum dokumenterade år 2012 arbetet i bilfabriken Pininfarina Sverige AB, året innan tillverkningen lades ner.
bilindustri Pininfarina Sverige AB Uddevalla
Bilelektriker - Diagnostekniker inom motorbranschen
Bilelektriker, ett yrke som under flera år gått från att att arbeta manuellt med felsökningar, byte av startmotorer, generatorer och diverse andra reparationer där el är inblandat. Dagens yrkesman kallas "Diagnostekniker inom motorbranschen" och letar felsökningar i de moderna digitaliserade och elektronikfyllda fordonen.
Denna berättelse handlar om Skara Bilelektriska som startade år 1962 av Sten Orchidéen. Sonen Rolf fortsatte i sin fars fotspår och jobbar fortfarande på överrtid, han fyllde pensionär för några år sedan.
Källa: Intervju gjord med Rolf Orchidéen den 13 mars 2020 av Freddie Wendin och Lena Brodin
1960-talet bilelektriker diagnostekniker motorbranschen Skara yrke
Bilen i backspegeln - berättelser från framsätet
På Tångamässan 2016 firades hembygsrörelsen 100 år. I samband med det gavs möjlighet att i, eller vid, en Saab 900 T16 Cabriolet lånad av Saab Car Museum i Trollhättan berätta om ett eller flera bilminnen. Här är några av berättelserna.
2016 bil bilar bilism bilminnen bilsamhälle SAAB
Ett kvällsskift på Sunwind 1983
Under 1960-talet las flera bruk ner i Dalsland, jordbruks- och skogsarbetet moderniserades. Detta gjorde att det blev lätt att få arbetskraft i Dalsland. Volvo byggde fabriker i Färgelanda och Bengtsfors. Sundqvist & Windt som var underleverantör till Volvo byggde 1966-67 en fabrik i Högsäter. I slutet av 1970-talet bytte företaget namn till Sunwind (svenskt uttal). Denna berättelse ger en inblick i hur arbetet på fabriken gick till.Företaget köptes senare upp av Perstorp och kom att ingå i Perstorps Components. På 1990-talet köpte Colins & Aikmans fabriken. 2001 kom så beslutet om att den skulle läggas ner, men fyra anställda bildade JABA Group och övertog en del av produktionen.
fabrik högsäter vardagsbilder Volvo
Om volvoarbetaren David Carlsson
Min far David Carlsson arbetade under många år på Volvo i Skövde bland annat som ritsare.
ritsare Skövde Volvo
Volvoarbetaren Karl Magnusson och Volvobilen PV 444
Om volvoarbetaren Karl Magnusson som vann en Volvo PV 444 och om hur denna bilmodell återskapats senare via teckning och väv.
Skövde Volvo Volvo PV 444
Vykortshälsning från SAAB, Trollhättan och öknen
Vänliga hälsningar från utprovningsresa i Nevadaöknen under 1990-talet!
nevada öken SAAB Trollhättan