Klaffbron: En pionjär piratkopia
Den gamla klaffbron i Vänersborg var stadens äldsta bro. Den började byggas redan 1910 men blev, på grund av första världskriget, försenad och slutligen färdigställd år 1916. Fyrtiotre meter lång och byggd med nitade plåtbalkar, i en stil som för tiden både var tekniskt och designmässigt banbrytande. När den invigdes var den Europas längsta klaffbro.
I folkmun har den kallats både klaffbron, Järnvägsbron, Tyska bron och UVHJ-bron. Namnet Tyska bron har den fått eftersom den byggdes av ett tyskt företag, J. Gollnow & Sohn. Ritningarna till bron är utförda av den svenske väg- och vattenbyggaren Ernst Nilsson. Han och företaget verkar dock ha haft tillgång till ritningar som den mycket kände amerikanske konstruktören Joseph Baermann Strauss tagit fram för bygget av olika broar i Chicago. Klaffbron i Vänersborg kan alltså ansetts vara en piratkopia av Strauss verk, men det innebär intressant nog också att dess ritningar är baserade på ritningar från samme man som stod bakom Golden Gate-bron i San Fransisco.
Bron tas bort
Bron var ett stycke unik teknikhistoria och ett verkligt landmärke i Vänersborg, men under våren 2023 stoppades trafiken över bron eftersom den inte längre bedömdes vara säker. Statusbedömningen var att brons befintliga fundament kunde behållas, men att själva stålkonstruktionen behövde bytas ut. I nuläget finns står fundamentet orörda kvar, men stålet är skickat på återvinning. En ny bro är på gång, där klaff, tillfartsbroar och torn kommer att ha en liknande design som originalet. Trafikverket planerar för att den nya bron ska finnas på plats och i bruk innan mars 2025.
Klaffbron är Vänersborgs äldsta bro och trots att den knappt ändrats sedan den byggdes har den fungerat bra under åren. En förändring är att man inte längre har en person i manövreringstornet som sköter brons rörelser, utan nu sköts den på distans från Trollhättans Kanalcentral. Den största förändringen är dock att järnvägssträckan förstatligades 1940 och att man under slutet av 1940-talet drog el på bron. Elektrifieringen var komplicerad då motvikten går ner mellan rälerna och skär rakt igenom brons elledning. Motvikten är ett järnskelett fyllt med betong som väger 400 ton. När man passerar med tåg över bron har man alltså hela den stora betongklossen hängade över sig – antagligen en ganska läskig upplevelse för tågförarna. Trots att konstruktionen fungerat väldigt bra planerar man på grund av bl.a. belastning att bygga en ny bro under de kommande åren, så dess livslängd är oklar idag.
Bron kallas ”Tyska bron” då den byggdes av en tysk firma – J. Gollnow & Son från Stettin. Flera entreprenörer ansökte om att få bygga bron men Gollnow gjorde helt enkelt lägst anbud. Bron är byggd i en konstruktion som kallas ”The Trunnion Bascule bridge” (på svenska kallas denna konstruktion helt enkelt ”klaffbro”) skapad och patenterad av den amerikanska konstruktören Joseph Baermann Strauss. Gollnow verkar ha haft tillgång till ritningar och foton av en av Strauss broar i Chicago (som även Danvikstullbron i Stockholm är en kopia av). Dock verkar inte någon royalty har utbetalats till Baermann Strauss, så man skulle kunna säga att bron är en slags ”piratkopia”. Baermann Strauss är också känd för att ha ritat bland annat Golden Gate-bron i San Fransisco – vilket självklart höjer Vänersborgsbrons kulturella värde. På Kanalmuseet i Trollhättan kan man även se en modell av bron tillverkad av ett amerikanskt leksaksföretag.