Sibylla snabbmatkedja
Den svenska snabbmatskedjan Sibylla drivs av Nordic Fast Food (NFF). Denna ägs gemensamt av franchisetagarna och varumärkesägarna Atria Concept, vilket är ett dotterbolag till livsmedelsföretaget. Atria Sweden.
Historia
Under lågkonjunkturen på 1930-talet funderade korvtillverkaren Daniel Lithell (son till Lithells grundare Oscar Lithell) på andra vägar att sälja korv. Han kom på att försäljning av korv från små vagnar skulle öka försäljningen. Namnet Sibylla, utsågs i en tävling och kom från den populäre arvprins Gustaf Adolfs fru, Sibylla. Hamburgaren lanserades i Sibyllas gatukök under 1950-talet, och gick under först under namnt burgare.
Sibylla-Förbundet bildades 1997, till denna anslöts sig 300 gatukök. Moderbolaget har under de senare åren velat göra om Sibylla och höja standarden. Att komma närmare målet och bli som snabbmatskedjornas standard var viktigt i konkurrensen om kunderna, samtidigt var det viktigt att bibehålla kundgruppen bland de motorburna ungdomarna. Moderniseringen innebar att färgerna grön och rött skulle användas, grönt stod för hälsan och rött för den klassiska Sibyllakänslan. '
Sibyllas korv finns sedan 2007 även att köpa i livsmedelsbutiker. Konceptet Sibylla Shop in Shop i servicebutiker inplementerades i servicebutiker runt om i landet.
Idag är Sibylla en rikstäckande snabbmatskedja med välutbildad personal, ett genomtänkt koncept och allt fler moderna restauranger. Korv och hamburgare har fått sällskap av kebab, kyckling, vegetariskt och mycket mer.