Kioskvältaren - böcker som ökade läsandet över hela världen
En kioskvältare var från början en kvällstidning som nått stor affärsmässig framgång, men innefattar nu också en bok, film och andra verk. En bra synonym för kioskvältaren är ordet succébok.
År 1860 publicerade den första boken av det slag som skulle komma att kallas kiosklitteratur här i Sverige.
I ursprungslandet USA kallades de ”dime novels”. En dime är tio cent och det var vad de första böckerna kostade. Ganska snabbt höjdes priset, men namnet användes även i fortsättningen för all slags billig, melodramatisk underhållningslitteratur.
Från början kostade dessa ”dime novels” tio cent och de var lätt igenkännliga på sina rosa omslag. Det här är alltså den allra första. ”Malaeska, the Indian Wife of the White Hunter”. Författaren är den mångsidiga Ann Stephens, som också skrev humoristiska böcker och kåserier under pseudonymen Jonathan Slick.
Malaeska var en stor succé och publicerades i många upplagor, med allt färgstarkare omslag. De rosa oillustrerade omslagen fick ge vika för dramatiska skildringar som höjde förväntningarna om böckernas innehåll..
Kioskböckerna blev en bra inkomstkälla för många författare som skrev dime novels lite vid sidan om sina ”riktiga” författarskap, oftast under pseudonym, till skillnad från Ann Stephens.
Louisa May Alcott, till exempel, skrev mer än 30 dime novels under pseudonymen A.M. Barnard. Hon skrev till en vän: ”Det kommer att bli en blod-och-åska-historia för de är lättare att skriva och bättre betalda än seriös litteratur
Säga vad man vill om kioskböcker, men nog har de bidragit till ett ökat läsande världen över.