Kinnekullebanan: Hällekis
Gårdsjö station ca 1950_public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTrolmen hållplats_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHällekis Säteri_Foto via Dig museum.jpgFLYGFO~3.JPGFORSHE~2.JPGÖsteräng station ca 1950_Foto via Sv Jvg-museum.jpgÄskekärr station ca 1900_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHållplatsen i Kvarntorp_Foto Thomas Ohlsson.jpgLugnås station ca 1900_Bild via Sv Jvg-museum.jpgPrästkvarn2- bild via Sveriges Järnvägsmuseum.jpgHassle-Säby_Foto via vonknorring.com.jpgHASSLE~3.JPGSVANEB~1.JPGHjälmsäter_Foto Thomas Ohlsson.JPGStation Blomberg - Sveriges Järnvägsmuseum.jpgLidköpings station nutid_Foto Thomas Ohlsson.JPGMariestad, Residenset 1950,Västergötlands Museum DM.jpgRåbäcks säteri_Bild via Digitalt museum.jpgRISA_H~1.JPGLyrestad-foto via Sveriges järnvägsmuseum.jpgTruveholm - foto Västergötlands museum.jpgJvg-stationen i Hova_Foto via Sv jvg-museum.jpgFagerlids station_Public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTorved järnvägsstation 1930_foto via Sv Jvg-museum.jpg

Hällekis en mindre bruksort

Kinnekullebanan: Hällekis

Hällekis är en mindre bruksort vid norra foten av Kinnekulle. Redan 1767 anlades ett alunbruk, Hönsäters Alunbruk, som förädlade alunskiffer från Kinnekulle till Alun. Ett annat bruk, Hellekis AB påbörjade kalkbrytning i mitten av 1800-talet samt även ett mekaniskt stenhuggeri. De båda bruken slogs ihop 1873 då Hellekis AB köpte upp Hönsäters Alunbruk. År 1913 övertog Skånska Cementgjuteriet (nuvarande Cementa) bruket och bedrev cementtillverkning fram till 1979 då fabriken och kalkbrotten lades ner.

Arbetarbostäderna för bruket bildar numera den lilla hantverksbyn Falkängen som är ett centrum för tillverkning och försäljning av handarbeten.