Två stationer på varsin sida om älven
Under slutet av började Lidköpings första större industrier att växa fram, däribland Lidköpings Mekaniska Verkstad, AB Lidköpings Vikingsågar, AB Kronsågar, Lidköpings porslinsfabrik (från 1932 Rörstrand), en sockerfabrik och två tändsticksfabriker.
För att undvika att staden förväxlades med Linköping, har man försökt byta namn till Lidköping vid Vänern. Man har dock fått avslag på detta förslag.
De två järnvägsstationerna som omtalas inledningsvis har dock inget med den ursprungliga stadsbildningen att göra. Det var helt enkelt så att de första decennierna med järnvägstrafik i Lidköping, fanns ingen järnvägsbro över Lidan. Lidköping – Håkantorps Järnväg öppnade 1877 och hade sin slutstation vid Lidans västra strand, fram till bron byggdes 1893. På östra sidan Lidan fanns en annan, större, station från 1874 när LLSJ öppnade (Lidköping – Skara – Stenstorps Järnväg). Bron byggdes alltså 1893 och då övergick stationen på västra sidan om ån till att vara bostadshus. Det gamla stationshuset på östra sidan finns kvar än idag.