Kinnekullebanan: Lidköping
Gårdsjö station ca 1950_public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTrolmen hållplats_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHällekis Säteri_Foto via Dig museum.jpgFLYGFO~3.JPGFORSHE~2.JPGÖsteräng station ca 1950_Foto via Sv Jvg-museum.jpgÄskekärr station ca 1900_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHållplatsen i Kvarntorp_Foto Thomas Ohlsson.jpgLugnås station ca 1900_Bild via Sv Jvg-museum.jpgPrästkvarn2- bild via Sveriges Järnvägsmuseum.jpgHassle-Säby_Foto via vonknorring.com.jpgHASSLE~3.JPGSVANEB~1.JPGHjälmsäter_Foto Thomas Ohlsson.JPGStation Blomberg - Sveriges Järnvägsmuseum.jpgLidköpings station nutid_Foto Thomas Ohlsson.JPGMariestad, Residenset 1950,Västergötlands Museum DM.jpgRåbäcks säteri_Bild via Digitalt museum.jpgRISA_H~1.JPGLyrestad-foto via Sveriges järnvägsmuseum.jpgTruveholm - foto Västergötlands museum.jpgJvg-stationen i Hova_Foto via Sv jvg-museum.jpgFagerlids station_Public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTorved järnvägsstation 1930_foto via Sv Jvg-museum.jpg

Två stationer på varsin sida om älven

Lidköping järnvägsstation
Lidköping järnvägsstation
Lidköping järnvägsstation

Under slutet av började Lidköpings första större industrier att växa fram, däribland Lidköpings Mekaniska Verkstad, AB Lidköpings Vikingsågar, AB Kronsågar, Lidköpings porslinsfabrik (från 1932 Rörstrand), en sockerfabrik och två tändsticksfabriker.

För att undvika att staden förväxlades med Linköping, har man försökt byta namn till Lidköping vid Vänern. Man har dock fått avslag på detta förslag.

De två järnvägsstationerna som omtalas inledningsvis har dock inget med den ursprungliga stadsbildningen att göra. Det var helt enkelt så att de första decennierna med järnvägstrafik i Lidköping, fanns ingen järnvägsbro över Lidan. Lidköping – Håkantorps Järnväg öppnade 1877 och hade sin slutstation vid Lidans västra strand, fram till bron byggdes 1893. På östra sidan Lidan fanns en annan, större, station från 1874 när LLSJ öppnade (Lidköping – Skara – Stenstorps Järnväg). Bron byggdes alltså 1893 och då övergick stationen på västra sidan om ån till att vara bostadshus. Det gamla stationshuset på östra sidan finns kvar än idag.