Kinnekullebanan: Torved station
Gårdsjö station ca 1950_public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTrolmen hållplats_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHällekis Säteri_Foto via Dig museum.jpgFLYGFO~3.JPGFORSHE~2.JPGÖsteräng station ca 1950_Foto via Sv Jvg-museum.jpgÄskekärr station ca 1900_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHållplatsen i Kvarntorp_Foto Thomas Ohlsson.jpgLugnås station ca 1900_Bild via Sv Jvg-museum.jpgPrästkvarn2- bild via Sveriges Järnvägsmuseum.jpgHassle-Säby_Foto via vonknorring.com.jpgHASSLE~3.JPGSVANEB~1.JPGHjälmsäter_Foto Thomas Ohlsson.JPGStation Blomberg - Sveriges Järnvägsmuseum.jpgLidköpings station nutid_Foto Thomas Ohlsson.JPGMariestad, Residenset 1950,Västergötlands Museum DM.jpgRåbäcks säteri_Bild via Digitalt museum.jpgRISA_H~1.JPGLyrestad-foto via Sveriges järnvägsmuseum.jpgTruveholm - foto Västergötlands museum.jpgJvg-stationen i Hova_Foto via Sv jvg-museum.jpgFagerlids station_Public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTorved järnvägsstation 1930_foto via Sv Jvg-museum.jpg

Torved station

Kinnekullebanan - stationsbilder

Torved

Torved var en liten så kallad anhaltsstation från början när linjen öppnades 1910. I samband med att linjen Torved-Gullspång byggdes 1917 byggdes ett nytt större stationshus och stationen blev uppgraderad till ”riktig” station. I Torved förekom under första hälften av 1900-talet förhållandevis livlig trafik och stationen var bemannad fram till 1961, när banan breddades mellan Mariestad och Gårdsjö. Därefter har Torved varit obemannad hållplats.

Från Torved utgick även järnvägen mot Gullspång, smalspårig från 1917 till 1965 och därefter normalspårig. Någon reguljär trafik har emellertid inte bedrivits på den sträckan efter 1961, men banan ligger kvar och används idag som turistattraktion för dressinåkning.