Kinnekullebanan: Trolmen
Gårdsjö station ca 1950_public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTrolmen hållplats_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHällekis Säteri_Foto via Dig museum.jpgFLYGFO~3.JPGFORSHE~2.JPGÖsteräng station ca 1950_Foto via Sv Jvg-museum.jpgÄskekärr station ca 1900_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHållplatsen i Kvarntorp_Foto Thomas Ohlsson.jpgLugnås station ca 1900_Bild via Sv Jvg-museum.jpgPrästkvarn2- bild via Sveriges Järnvägsmuseum.jpgHassle-Säby_Foto via vonknorring.com.jpgHASSLE~3.JPGSVANEB~1.JPGHjälmsäter_Foto Thomas Ohlsson.JPGStation Blomberg - Sveriges Järnvägsmuseum.jpgLidköpings station nutid_Foto Thomas Ohlsson.JPGMariestad, Residenset 1950,Västergötlands Museum DM.jpgRåbäcks säteri_Bild via Digitalt museum.jpgRISA_H~1.JPGLyrestad-foto via Sveriges järnvägsmuseum.jpgTruveholm - foto Västergötlands museum.jpgJvg-stationen i Hova_Foto via Sv jvg-museum.jpgFagerlids station_Public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTorved järnvägsstation 1930_foto via Sv Jvg-museum.jpg

Trolmens egendom

Kinnekullebanan: Trolmen
Kinnekullebanan på prismavg.se
Kinnekullebanan på prismavg.se

Trolmen är en herrgård i Medelplana socken. Gården har medeltida anor, men den nuvarande huvudbyggnaden är uppförd 1938, i samma stil som en äldre byggnad. På Trolmens egendom har kalkbrytning i en egen gruva, bedrivits under mycket lång tid. Verksamheten hade även egna fartyg som fraktade kalk på Vänern. Arbetarna bodde i en by som kallas Hökastan. Ett hundratal personer bodde här under storhetstiden i slutet av 1800-talet. En egen skola uppförde också här