Kinnekullebanan: Hasslerör
Gårdsjö station ca 1950_public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTrolmen hållplats_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHällekis Säteri_Foto via Dig museum.jpgFLYGFO~3.JPGFORSHE~2.JPGÖsteräng station ca 1950_Foto via Sv Jvg-museum.jpgÄskekärr station ca 1900_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHållplatsen i Kvarntorp_Foto Thomas Ohlsson.jpgLugnås station ca 1900_Bild via Sv Jvg-museum.jpgPrästkvarn2- bild via Sveriges Järnvägsmuseum.jpgHassle-Säby_Foto via vonknorring.com.jpgHASSLE~3.JPGSVANEB~1.JPGHjälmsäter_Foto Thomas Ohlsson.JPGStation Blomberg - Sveriges Järnvägsmuseum.jpgLidköpings station nutid_Foto Thomas Ohlsson.JPGMariestad, Residenset 1950,Västergötlands Museum DM.jpgRåbäcks säteri_Bild via Digitalt museum.jpgRISA_H~1.JPGLyrestad-foto via Sveriges järnvägsmuseum.jpgTruveholm - foto Västergötlands museum.jpgJvg-stationen i Hova_Foto via Sv jvg-museum.jpgFagerlids station_Public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTorved järnvägsstation 1930_foto via Sv Jvg-museum.jpg

Hasslerör

Hasslerör var mellan åren 1952 och 1971 en egen landskommun, bestående av de tidigare mindre landskommunerna Hassle, Berga, Färed, Enåsa och Torsö. År 1971 uppgick Hasslerörs landskommun i Mariestads kommun i samband med den stora kommunreformen. Orten som från början var en mindre kyrkby hade sin storhetstid runt förra sekelskiftet och några decennier däromkring.

Hassle Centralt i Hasslerör byggdes också en järnvägsstation när järnvägen Gårdsjö-Mariestad byggdes 1910. Idag är stationen nedlagd huset är privatbostad. En hållplats på Kinnekullebanan är dock i drift fortfarande.

kyrka som ligger i norra delen av orten är byggd 1878-79 på platsen för en tidigare kyrka. Kyrkan är speciell i så motto att den är omvänt orienterad mot det vanliga, med torn i öster och kor i väster.

Kinnekullebanan: Hasslerör

Flygbild på Hassle Kyrka, vars arkitekt var Albert Törnqvist. Kyrkan tillhör Lyrestads församling

Kinnekullebanan: Hasslerör

Hasslerörs Järnvägsstation på den gamla goda tiden, 1937. Ångtåg från Mariestadshållet har stannat till vid stationen. Banan är fortfarande smalspårig med spårvidden 891 mm. Foto via Sveriges Järnvägsmuseum.