Kinnekullebanan: Råbäck
Gårdsjö station ca 1950_public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTrolmen hållplats_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHällekis Säteri_Foto via Dig museum.jpgFLYGFO~3.JPGFORSHE~2.JPGÖsteräng station ca 1950_Foto via Sv Jvg-museum.jpgÄskekärr station ca 1900_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHållplatsen i Kvarntorp_Foto Thomas Ohlsson.jpgLugnås station ca 1900_Bild via Sv Jvg-museum.jpgPrästkvarn2- bild via Sveriges Järnvägsmuseum.jpgHassle-Säby_Foto via vonknorring.com.jpgHASSLE~3.JPGSVANEB~1.JPGHjälmsäter_Foto Thomas Ohlsson.JPGStation Blomberg - Sveriges Järnvägsmuseum.jpgLidköpings station nutid_Foto Thomas Ohlsson.JPGMariestad, Residenset 1950,Västergötlands Museum DM.jpgRåbäcks säteri_Bild via Digitalt museum.jpgRISA_H~1.JPGLyrestad-foto via Sveriges järnvägsmuseum.jpgTruveholm - foto Västergötlands museum.jpgJvg-stationen i Hova_Foto via Sv jvg-museum.jpgFagerlids station_Public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTorved järnvägsstation 1930_foto via Sv Jvg-museum.jpg

Råbäcks station

Carl Klingspor tog initiativ till det som blev Kinnekulle – Lidköpings Järnvägar, invigd 1897. Det ståtligaste stationshuset byggdes förstås vid Råbäck, Klingspor var ju tongivande i järnvägsbolaget.

1890 byggdes det välkända turisthotellet vid Råbäck samt utsiktstornet på toppen av Kinnekulle. Turisthotellet är tyvärr rivet men tornet finns kvar.

Släkten Klingspor sålde Råbäcks egendom 1994. Numera innehar släkten Hemberg godset.

Kinnekullebanan: Råbäck

Carl Klingspor, 1847-1911. Foto via Västergötlands museum.

Kinnekullebanan: Råbäck

Råbäcks station någon gång i början av 1900-talet. Notera de vackra träpaviljongerna i vardera främre hörnen, som numera är rivna. Foto från Sveriges Järnvägsmuseum

Kinnekullebanan: Råbäck

Kung Oscar II på besök 15 juli 1900 -Foto via Sv Jvg-museum

Kinnekullebanan: Råbäck

Tåget som rullar på 90- talet, fotot är taget från parkeringen vid Munkängarna där Turisthotellet revs så sent som på 80-talet.