Skara Järnvägsstation - Europas största smalspåriga järnvägsstation
Skara har sedan lång tid tillbaka kallats ”Europas största smalspåriga järnvägsstation”. Hur denna benämning kommit till och hur gammal den är vet ingen. Klart är att Skara station under sin glanstid på 1940-talet var en stor järnvägsknut med många tågrörelser och många anställda människor. Järnvägen var stadens största arbetsplats innan industrierna kom till. Staten var kallsinnig och banan lades ner den 1 oktober 1984. Vara - Skara revs upp 1985 och Lundsbrunn - Forshem samma år. Så var det slut på Skaras stolta järnvägsepok Källa: Boken Skara stad efter 1900, kapitlet om Skara järnvägen skriven av Ingemar Landin. Boken Smalspårsepoken i Skara - i ord och bild. Fotografier från www.digitalmusuem.se, Freddie Wendin privata bilder
Skapad av
Innehåll
- Järnvägsepoken
- Lidköping – Skara – Stenstorps järnväg
- Spårvidder
- Skara - Kinnekulle - Vänerns järnväg
- Västergötland-Göteborgs järnväg
- Järnvägsmötena en breddad demokrati
- Skara-Timmersdala järnväg
- Skövde - Axvall järnväg
- VGJ växer och förstatligas
- Den stora bangården
- Livet på bangården
- Järnvägens byggnader
- Lokstallar, verkstad, godsmagasin
- Stationen - människor möts och skiljs
- Järnväg och posten
- Rullande material
- Godsvagnar
- Järnvägen motoriseras
- Järnvägen under andra världskriget
- Människorna kring järnvägen
- Uniformer
- Förstatligandet och nedläggningr
- Var Skara störst i Europa?
Medverkande
Lena Brodin och Freddie Wendin