Järnvägen förändrade samhället
Mot mitten av 1800-talet förändrades förutsättningarna. Ny teknik, nya finansieringsmöjligheter och ökad internationell konkurrens gjorde att järnhantering upplevde sin första stora strukturomvandling. Vid sekelskiftet 1900 fanns inget kvar av den stora järnhanteringen i Dalsland och västra Värmland. Detta kom att förändra förutsättningarna för Åmåls näringsliv men järn kom att spela en ny roll.
För att lösa behovet av transporter mellan Bergslagen och Västkusten byggdes en järnväg mellan Falun och Göteborg. Den invigdes 1879 och Åmål fanns med på kartan igen. Störst betydelse för staden fick beslutet att året efter lägga maskinavdelningen och reparationsverkstaden i Åmål.
Etableringen blev grunden för en ny tid i Åmål. Med järnvägen kom industrialismen och den och kanske framförallt verkstaden skulle under en ca 70 år påverka och även dominera stadens utveckling. Det gällde inte minst sysselsättning och befolkningsutveckling.
BJ kom att förändra stadsbilden. Verkstadsområdet blev lika stort som den då bebyggda delen av staden. Andra verksamheter, t ex järnvägshotellet, kunde starta tack vare det nya underlaget. BJ uppmuntrade egnahemsbyggandet genom lån till de anställda och pensionskassan byggde hus med hyreslägenheter, de så kallade järnvägshusen på Rösgatan.