SKF och Volvo
Johansson & Carlander
Tillsammans med Christopher Carlander, studiekamrat från Rostock grundade Johannes Johansson handelsfirman Johansson och Carlander. Johannes var sedan direktör och styrelseledamot för flera fabriker i Göteborg.
1891 startade de tillsammans Gamlestadens fabriker och 1898 trädde sönerna in, Knut Johansson Mark (J:son Mark – från Marks härad) och Axel Carlander
Aktier i västsvenska företag köptes av Knut och Axel. De förvarades i en ask på kontoret. Denna ask eller kanske den tidigare asken, tillhörande Mor Anna, var långt senare inspiration vid namngivningen av Investment bolaget Asken.
Problem vid Gamlestadens Fabriker
Vid Gamlestadens Fabriker hade man flera problem med produktionen. Dels var det faran med det oskyddade transmissionssystemet (remdriftssystemet) och dels var det brandrisken när det blev varmgång i nämnda system. Ett stort problem var också de kullager som köptes in från Tyskland. De var dåliga och i väntan på nya, som skulle fraktas från Tyskland, så blev det långa produktionsstopp.
Sven Wingquist, textilingenjör från Hallsberg
Sven hade arbetat på Jonsereds Farbriker och kom till Gamlestaden vid sekelskiftet. Hans huvuduppgift var att lösa problemen med transmissionssystemet. Efter mycket forskande och experimenterande uppfann han det sfäriska kullagret. Att få finansiering för produktionen av denna geniala uppfinning var dock inte det lättaste, men när ledningen på Gamlestadens Fabriker blev presenterade en skiss och modell av detta första svenska kullager, så beslutades att bilda ett bolag och starta tillverkningen.
SKF och Volvo
Med kapital från göteborgska textilindustrin bildade alltså då Knut J:s Mark och Axel Carlander bolaget Svenska Kullagerfabriken, SKF och tillverkning startade. Den expanderade snabbt.
Strax efter första Världskriget anställdes två unga män på SKF, en skicklig tekniker och en skicklig marknadsförare. De hade sina blickar riktade utåt världen och sökte efter nya produkter där SKF-lagren kunde komma till användning. På 1920-talet fick de ögonen på Henry Fords bilfabriker och de löpande bandet. De menade då att en bilfabrik skulle kunna starta i Göteborg. 1926 startade VOLVO som dotterföretag till SKF.
________________________________________________________________________________________________
Källa: Arbete, makt, kapital av Stig Bellbrant, S:a Älvsborg, 1989